Search
Latest topics
Most active topics
GRAF BAR: TEKNIK MENJAWAB
Page 1 of 1
GRAF BAR: TEKNIK MENJAWAB
TEKNIK MENJAWAB SOALAN GRAF BAR
Teknik Menjawab Soalan : Graf Bar
Pendahuluan
#Teliti dan fahami graf bar yang diberikan
#Kenal pasti pemboleh ubah yang dinyatakan pada bahagian tajuk graf bar
#Tulis 'Graf bar ini menunjukkan ... (rujuk bahagian tajuk sebagai panduan)
#Nyatakan jumlah keseluruhan dan buat perbandingan antara jumlah keseluruhan mengikut tahun yang diberikan (dalam bentuk nilai mutlak dan peratusan)
Isi dan Huraian
#Calon harus memberikan sekurang-kurangnya empat isi
#Kemukakan idea perubahan secara mendatar (perubahan mengikut tahun) terlebih dahulu
#Huraikan perubahan nilai mutlak atau peratusan perubahan
# Nyatakan alasan yang menyebabkan perubahan data tersebut (berdasarkan kehendak soalan)
#Kemukakan idea perbandingan secara menegak (bandingkan pemboleh ubah bagi satu-satu tahun yang dipilih), misalnya amaun pemboleh ubah yang paling tinggi dan amaun pemboleh ubah yang paling rendah
#Berikan huraian atau hujah tentang nilai mutlak atau peratusan sumbangan daripada jumlah keseluruhan bagi tahun berkenaan
#Perenggan yang melibatkan analisis pengetahuan perlu diasingkan daripada perenggan analisis data jika soalan meminta pandangan calon
Kesimpulan
Tulis secara tingkas gambaran keseluruhan daripada data atau maklumat yang diberikan dalam graf bar
Teknik Menjawab Soalan : Graf Bar
Pendahuluan
#Teliti dan fahami graf bar yang diberikan
#Kenal pasti pemboleh ubah yang dinyatakan pada bahagian tajuk graf bar
#Tulis 'Graf bar ini menunjukkan ... (rujuk bahagian tajuk sebagai panduan)
#Nyatakan jumlah keseluruhan dan buat perbandingan antara jumlah keseluruhan mengikut tahun yang diberikan (dalam bentuk nilai mutlak dan peratusan)
Isi dan Huraian
#Calon harus memberikan sekurang-kurangnya empat isi
#Kemukakan idea perubahan secara mendatar (perubahan mengikut tahun) terlebih dahulu
#Huraikan perubahan nilai mutlak atau peratusan perubahan
# Nyatakan alasan yang menyebabkan perubahan data tersebut (berdasarkan kehendak soalan)
#Kemukakan idea perbandingan secara menegak (bandingkan pemboleh ubah bagi satu-satu tahun yang dipilih), misalnya amaun pemboleh ubah yang paling tinggi dan amaun pemboleh ubah yang paling rendah
#Berikan huraian atau hujah tentang nilai mutlak atau peratusan sumbangan daripada jumlah keseluruhan bagi tahun berkenaan
#Perenggan yang melibatkan analisis pengetahuan perlu diasingkan daripada perenggan analisis data jika soalan meminta pandangan calon
Kesimpulan
Tulis secara tingkas gambaran keseluruhan daripada data atau maklumat yang diberikan dalam graf bar
Neesa Moiyy- Tahap Permata
- Posts : 9
Join date : 25/06/2012
Age : 29
Location : Texas, Paris
Re: GRAF BAR: TEKNIK MENJAWAB
BAHAGIAN E : MERUMUS MEDIA (GRAF BAR)
Pada hari Selasa, 18 Ogos 2009 pelajar PraU2B2 akan mempelajari Bahagian E iaitu merumus media. Pelajar akan belajar cara merumus graf bar. Pada akhir pembelajaran ini, pelajar akan dapat menghuraikan graf kompaun mengikut kaedah yang betul.
TIPS MENJAWAB SOALAN
1. Pelajar hendaklah memahami graf bar yang diberikan sama ada graf bar kompaun atau komponen dll. Sila perhatikan pemboleh ubah yang dituliskan pada tajuk graf bar. Tulis "Graf bar ini menunjukkan... (sila rujuk tajuk sebagai asas). Kemudian pelajar harus menyatakan jumlah keseluruhan dan buat perbandingan antara jumlah keseluruhan mengikut tahun yang dinyatakan. Pelajar harus memberikan nilai mutlak dan peratus.
2. Pelajar seharusnya menyatakan sekurang-kurangnya 4 isi. Perubahan secara mendatar iaitu perubahan mengikut tahun perlulah diterangkan terlebih dahulu. Pelajar perlu menghuraikan perubahan nilai mutlak atau peratusan perubahan. Seterusnya pelajar perlu memberi alasan punca yang menyebabkan perubahan data tersebut. Punca atau sebab tersebut perlulah mengikut kehendak soalan.
3. Pelajar seterusnya menyatakan perbandingan secara menegak iaitu mengikut tahun-tahun yang dipilih. Pelajar boleh pilih pemboleh ubah yang paling tinggi dan juga yang paling rendah. Berikan huraian dan hujah berkaitan nilai mutlak dan peratusan sumbangan daripada jumlah keseluruhan bagi tahun berkenaan.Perhatian : Sila asingkan perenggan yang melibatkan analisis pengetahuan dengan perenggan analisis data (jika soalan meminta pandangan pelajar)
TIPS CARA MENGINTERPRESTASI DATA
1. Pelajar perlu mengenal pasti setiap pemboleh ubah yang terdapat di dalam graf bar
2. Lihat nilai skala pada paksi menegak graf bar untuk dapatkan data bagi pemboleh ubah.
3. Kenal pasti unit kuantiti pemboleh ubah.
4. Bagi graf bar komponen, nilai sesuatu pemboleh ubah bagi sesuatu tahun dapat ditentukan dengan mengira nilai perbezaan antara dua angka yang membentuk baru pemboleh ubah tersebut.
5. Sila perhatikan sebarang catatan tambahan @ nota kaki. Jika terdapat data anggaran, perkataan anggaran perlu ditulis semasa menghuraikan data berkenaan.
CONTOH RANGKA JAWAPAN
Pendahuluan
Graf bar ini menunjukkan ...... tahun.. hingga tahun... Secara keseluruhannya, jumlah ....
Isi dan huraian
Kesimpulan
Kebanyakan keluaran ......
Pada hari Selasa, 18 Ogos 2009 pelajar PraU2B2 akan mempelajari Bahagian E iaitu merumus media. Pelajar akan belajar cara merumus graf bar. Pada akhir pembelajaran ini, pelajar akan dapat menghuraikan graf kompaun mengikut kaedah yang betul.
TIPS MENJAWAB SOALAN
1. Pelajar hendaklah memahami graf bar yang diberikan sama ada graf bar kompaun atau komponen dll. Sila perhatikan pemboleh ubah yang dituliskan pada tajuk graf bar. Tulis "Graf bar ini menunjukkan... (sila rujuk tajuk sebagai asas). Kemudian pelajar harus menyatakan jumlah keseluruhan dan buat perbandingan antara jumlah keseluruhan mengikut tahun yang dinyatakan. Pelajar harus memberikan nilai mutlak dan peratus.
2. Pelajar seharusnya menyatakan sekurang-kurangnya 4 isi. Perubahan secara mendatar iaitu perubahan mengikut tahun perlulah diterangkan terlebih dahulu. Pelajar perlu menghuraikan perubahan nilai mutlak atau peratusan perubahan. Seterusnya pelajar perlu memberi alasan punca yang menyebabkan perubahan data tersebut. Punca atau sebab tersebut perlulah mengikut kehendak soalan.
3. Pelajar seterusnya menyatakan perbandingan secara menegak iaitu mengikut tahun-tahun yang dipilih. Pelajar boleh pilih pemboleh ubah yang paling tinggi dan juga yang paling rendah. Berikan huraian dan hujah berkaitan nilai mutlak dan peratusan sumbangan daripada jumlah keseluruhan bagi tahun berkenaan.Perhatian : Sila asingkan perenggan yang melibatkan analisis pengetahuan dengan perenggan analisis data (jika soalan meminta pandangan pelajar)
TIPS CARA MENGINTERPRESTASI DATA
1. Pelajar perlu mengenal pasti setiap pemboleh ubah yang terdapat di dalam graf bar
2. Lihat nilai skala pada paksi menegak graf bar untuk dapatkan data bagi pemboleh ubah.
3. Kenal pasti unit kuantiti pemboleh ubah.
4. Bagi graf bar komponen, nilai sesuatu pemboleh ubah bagi sesuatu tahun dapat ditentukan dengan mengira nilai perbezaan antara dua angka yang membentuk baru pemboleh ubah tersebut.
5. Sila perhatikan sebarang catatan tambahan @ nota kaki. Jika terdapat data anggaran, perkataan anggaran perlu ditulis semasa menghuraikan data berkenaan.
CONTOH RANGKA JAWAPAN
Pendahuluan
Graf bar ini menunjukkan ...... tahun.. hingga tahun... Secara keseluruhannya, jumlah ....
Isi dan huraian
Kesimpulan
Kebanyakan keluaran ......
Neesa Moiyy- Tahap Permata
- Posts : 9
Join date : 25/06/2012
Age : 29
Location : Texas, Paris
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|
Fri Apr 17, 2020 8:46 pm by Raden Nuralia Jasmien
» LATIHAN PKP 4
Wed Apr 15, 2020 8:21 pm by cg sue
» LATIHAN PKP 4
Tue Apr 14, 2020 12:49 am by Zuhairahs
» LATIHAN AZZALIA
Sat Apr 11, 2020 9:41 pm by cg sue
» LATIHAN NAZRI
Sat Apr 11, 2020 9:33 pm by cg sue
» LATIHAN ALLIYA
Sat Apr 11, 2020 9:30 pm by cg sue
» LATIHAN IZLYN
Sat Apr 11, 2020 9:28 pm by cg sue
» LATIHAN FAHIMI
Sat Apr 11, 2020 9:24 pm by cg sue
» LATIHAN ASYRAF
Sat Apr 11, 2020 9:22 pm by cg sue